پوسیدگی دندان در کودکان چیست ؟
نوشته شده توسط : خانم نویسنده

پوسیدگی دندان در کودکان چیست ؟

میکروارگانیسم های موجود در پلاک بقایای غذا را به اسید تبدیل می کنند. این اسید به تدریج مینای دندان را حل می کند و باعث ایجاد حفره می شود. پوسیدگی دندان می تواند از دندانی به دندان دیگر سرایت کند.پلاک میکروبی یک لایه بی رنگ و چسبنده از باکتری ها و قندها است که به طور منظم روی دندان ها تشکیل می شود و عامل اصلی پوسیدگی و بیماری های لثه است و در صورت عدم حذف و تمیز کردن به توده تبدیل می شود.پلاک میکروبی نامرئی است و با استفاده از قرص ها یا محلول های رنگی (قرص یا پلاک ساز) قابل مشاهده است.

دندانپزشکی کودکان در اصفهان 

عوامل موثر بر ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان

برای پیشگیری از هر بیماری باید علت بیماری را بدانیم. در مورد پوسیدگی دندان و پیشگیری از آن نیز شناخت عواملی که باعث پوسیدگی دندان می شود ضروری است.بسیاری از افرادی که برای درمان دندان مراجعه می کنند به مسائل ژنتیک و جنسیت دندان نیز اشاره می کنند که چرا دندان هایشان آسیب دیده است. بدیهی است که کیفیت مواد دندان در ماندگاری آن تاثیر دارد، اما آیا این کافی است یا عوامل دیگری دخیل هستند؟

 

دلایل متعددی برای پوسیدگی دندان پیشنهاد شده است.

 

۴ عامل اصلی پوسیدگی دندان در کودکان

میکروب ها

   مواد قندی

مقاومت فردی و دندانی

زمان

1) میکروارگانیسم ها

انواع میکروارگانیسم ها به طور طبیعی در دهان همه وجود دارد، اما همه میکروارگانیسم های موجود در حفره دهان نمی توانند باعث پوسیدگی دندان شوند، در واقع انواع خاصی از میکروارگانیسم های موجود در پلاک میکروبی می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

2) مواد قندی

قند و کربوهیدرات باعث پوسیدگی دندان می شود. شکل و قوام غذا، دفعات مصرف و نوع شکر همگی می توانند در پوسیدگی دندان نقش داشته باشند.

3) مقاومت افراد و دندان ها

عوامل متعددی بر بروز پوسیدگی دندان تأثیر می‌گذارند، از جمله وضعیت بزاق، شکل دندان، موقعیت دندان، مقاومت دندان در برابر اسیدهای تولید شده توسط میکروارگانیسم‌ها، نوع میکروارگانیسم‌های موجود در دهان و سلامت عمومی فرد.

4) زمان پوسیدگی و سرعت

پوسیدگی دندان در یک لحظه یا یک روز اتفاق نمی افتد، اما حل شدن مینا و از بین رفتن بافت مینای دندان زمان می برد. تحقیقات نشان می دهد که 2 تا 5 دقیقه طول می کشد تا مواد غذایی و مواد قندی خورده شده به میکروارگانیسم های پلاک برسند. اسید تشکیل می شود. در عرض 10 دقیقه پس از ایجاد، مقدار اسید به حداکثر خود می رسد، به مدت 20 تا 60 دقیقه بدون تغییر باقی می ماند و سپس به تدریج به حالت عادی باز می گردد. هر بار که غذای شیرین می خورید، محیط پلاک میکروبی اسیدی می شود و تا زمانی که این محیط اسیدی به حالت عادی برگردد، با خوردن مجدد، محیط دهان دوباره اسیدی می شود. به این ترتیب دندان ها پوسیده می شوند.





:: بازدید از این مطلب : 271
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: